Het oog van de connaisseur: Bernard Berenson en Roberto Longhi

Published by Bestuur on

In februari, op elke zondag van 11.00-12.00 zal Poorter Bart Boon digitale lezingen geven. De hele serie kost €50 euro, een enkele lezing kost €15 euro.


Via dit formulier kunt u zich aanmelden. U bevestigt uw deelname door het bedrag over te maken op NL81 INGB 0003 9565 50 ten name van
De Poorters van Venetië onder vermelding van “Het oog van”.Een dag voor de lezing ontvangt u de ZOOM-link. Een kwartier voor aanvang zal de digitale poort open gaan.
Kunst is van alle tijden, maar kunstgeschiedenis is relatief jong. In het begin was er vooral de connaisseur die met zijn kennersoog orde kon scheppen door goed te kijken. De moderne kunstgeschiedenis probeert op allerlei manieren een wetenschappelijk fundament te vinden, maar dat is vooralsnog nog niet helemaal gelukt. Het oog blijft een belangrijk instrument voor de kunsthistoricus die schilderijen onderzoekt. In deze cursus van vier lessen van een uur gaan we ons verdiepen in twee vroege connaisseurs van de Italiaanse kunst die onze kijk op het werk van onder meer Giotto, Piero della Francesca, Antonello da Messina, Giorgione en Caravaggio blijvend hebben veranderd.

Bernard Berenson in Galleria Borghese, Rome

Bernard Berenson (1865-1959) is de connaisseur bij uitstek. Hij verdiende veel geld met de verkoop van Italiaanse schilderijen aan Amerikaanse verzamelaars, waarbij zijn attributie vrijwel zonder uitzondering doorslaggevend was. Zijn reputatie is besmet door deze vermenging van kunsthistorische en zakelijke belangen, maar dat neemt niet weg dat hij een buitengewoon goed oog voor Italiaanse schilderijen had. En hij kon het allemaal goed onder woorden brengen, bijvoorbeeld in zijn beroemde boek Italian Painters of the Renaissance, waarvan het eerste deel in 1894 verscheen. 
Roberto Longhi (1890–1970) was de Italiaanse vertaler van Berensons bestsellers. Hij groeide uit tot de meest invloedrijke Italiaanse kunsthistoricus van de twintigste eeuw, in het bijzonder door zijn bijdrage aan de herontdekking van Caravaggio. Longhi heeft zijn ideeën over de stilistische ontwikkeling van de Italiaanse schilderkunst in 1914 samengevat in een boekje getiteld Breve ma veridica storia della pittura italiana
In de cursus wandelen we aan de hand van Roberto Longhi en Bernard Berenson door de Italiaanse schilderkunst, waarbij we de wetenschappelijke kennis ondergeschikt maken aan het oog. Een cursus voor wie van kijken naar schilderijen houdt.

Eerste cursus: Stilistische concepten in de Italiaanse kunst volgens Roberto Longhi
Zondag 7 februari, 11:00-12:00 uur.

Tweede cursus: Van Romeinse mozaïeken tot Giotto en Duccio (ca. 400-1300)
Zondag 14 februari, 11:00-12:00 uur.

Derde cursus: Van Masaccio tot Piero della Francesca (ca. 1300-1500)
Zondag 21 februari, 11:00-12:00 uur.

Vierde cursus: Van Leonardo tot Caravaggio (ca. 1500-1600)
Zondag 28 februari, 11:00-12:00 uur.


Via dit formulier kunt u zich aanmelden.

Roberto Longhi en zijn echtgenote, de schrijfster Anna Banti. Paragone is een tijdschrift dat Longhi in de jaren ’50 heeft opgericht