Moderne Kunst is ouderwets – van Gustave Courbet tot Joseph Beuys

Published by Bestuur on

Op zondag 21 maart en zondag 28 maart van 11.00 tot 12.00 uur zal Poorter Bart Boon twee lezingen via Zoom geven. De kosten voor beide lezingen samen zijn 25 euro.

U bevestigt uw deelname door een bedrag van 25 euro over te maken op NL81 INGB0003956550 ten name van De Poorters van Venetië onder vermelding van ‘Twee lezingen Moderne Kunst’. Een dag voor elke lezing ontvangt u de ZOOM-link.

Eerste lezing: Realisme – Impressionisme – Neo-impressionisme – Kubisme – Abstractie (ca 1850-1918)
Zondag 21 maart, 11:00 – 12:00 uur

Tweede lezing: Dada – Futurisme – Amerika – Duitsland (ca 1918 – heden)
Zondag 28 maart, 11:00-12:00 uur


Het idee dat kunst modern kan zijn ontstaat rond 1850 in Frankrijk. Il faut être de son temps, riepen veel kunstenaars, Gustave Courbet voorop. Dit heeft tot gevolg dat de kunst net als de tijd gaat veranderen, in een steeds hoger tempo. In de belle époque, de korte tijd van grote vernieuwingen die voorafging aan de Eerste Wereldoorlog, verbaast men zich over uitvindingen zoals de auto, de telefoon, het vliegtuig en de film. De kunst verandert mee. Vooral in Parijs woedt in deze jaren een ware revolutie van nieuwe artistieke ideeën: kubisme, abstractie, expressionisme. Men voelt zich modern en houdt van Moderne Kunst.

Maurice Denis Hommage aan Cézanne 1900

Na de Tweede Wereldoorlog zien we een vergelijkbare concentratie van nieuwe artistieke ideeën in New York. Het leidt er al snel toe dat kunstenaars over de hele wereld gaan experimenteren. De ene spiksplinternieuwe kunststroming volgt op de andere en het publiek staat met open mond te kijken. Dan breekt rond 1970 de tijd aan dat alles al is gedaan en niemand meer iets nieuws kan verzinnen.


Tot ieders verbazing komt er nog een laatste revolutie van nieuwe ideeën, nu vooral in Duitsland, op kleinere schaal dan eerder in Parijs en New York. Voorman is Joseph Beuys. Een belangrijk nieuw idee van Beuys is dat Moderne Kunst heeft opgehouden te bestaan. Hij verklaart plechtig dat iedereen nu meewerkt aan het grootste kunstwerk ooit, de ‘sociale sculptuur’ van onze maatschappij: jeder Mensch ist ein Künstler. Aanvankelijk werd er wat lacherig gedaan over de voorspellingen van Beuys, maar de technologie van de 21ste eeuw zet zijn uitspraak in een nieuw licht. Iedereen is met iedereen verbonden en iedereen participeert dagelijks via appjes, foto’s en filmpjes in het grootste kunstwerk dat ooit gemaakt is, een sociale sculptuur. Of het modern is maakt niemand wat uit en voor Moderne Kunst hebben nog maar weinig mensen belangstelling. Moderne Kunst is ouderwets geworden.

Sigmar Polke Moderne Kunst 1969